یومَ یَفِرُّ المَرءُ مِن أخیه

وَ أُمِّهِ وَ أبیه

وَ صاحِبَتِهِ و بنیهِ

می گویند وقتی موت بر کسی حاضر می شود؛

در واقع، میت در محضر موت واقع می شود؛

حضور و احتضار است؛

و انتقال از نشئه ای، از عالمی از عوالم وجودی ب نشئه یا عالم دیگر رخ می دهد،

 در حقیقت، میت، از تمام چیزهایی ک با آنها انس داشت، گریخته است.

دیگر نمی تواند با آنها ارتباط برقرار کند.

چون آنها از این لحظه ب بعد، دیگر خودی نیستند.

نامأنوسند. 

بیگانه اند.

غریبه اند.

قدرت ادراک احوالات نشئه ی دیگر را ندارند.

چه بسا میت دیگر سراغ آن آشنایان ک زمانی بدانها متعلق و وابسته بود نیاید؛ 

و چه بسا ب سراغ غریبه هایی برود ک در نشئه ی قبل هیچ ارتباطی با آنها نداشته.

این یوم، چه یومی است؟

قیامت صغراست.

یوم الفرار

یوم رهیدن از هرچه وابستگی و دلبستگی.

یومی ک دیده بر حقایق گشوده می گردد و حقیقت ارتباط و اتصال را در می یابی.

و در می یابی چه بسا با عده ای مأنوس و یا حتی هم بستر بودی، و فرسنگها از او فاصله داشتی. 

و یا با غریبه ای نا آشنا در فرسنگها دور از خودت هیچ ارتباط و اتصالی بظاهر نداشتی؛

تازه می فهمی حقیقتاً با چه نفسی مناسبت داری؟

  آن لحظه است ک قیامت تو ظهور می کند، حقیقت را در می یابی و بسوی انیس غریب خود پر می گشایی و حتی دیگر ب سراغ وابستگان نشئه ی پیشین خود هم نمی روی.

این یوم، از یک سو یوم الفصل است و

از سوی دیگر، یوم الجمع و یوم الوصل.


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

WordPress Customization and Maintenance Services نردبام بهشت rashedeh.parsablog.com Erika Sattari_ir کتابخانه عمومی و ترویج خواندن نیلو طرح رفاه و معیشت مردم Livelihoods and Welfare of people Jason